Dit år - dine fag

I Hvidovre Ungdomsskoles 10. klassecenter har du indflydelse på dit eget skema.

Alle skal have dansk, matematik og engelsk. Oven i det skal du vælge mellem en række valgfag, både små valgfag og studieretninger, afhængigt af dine mål og din motivation. Du afslutter skoleåret med 10. klasses afgangsprøve - som de fleste gør.

Vi anbefaler, at du fokuserer på en studieretning, som du brænder for. Her er der plads til fordybelse, udfordring og udvikling. Du kan frit vælge mellem vores 6 studieretninger. Alle studieretninger er på 6 lektioner om ugen, og de ligger på én og samme dag. Udover studieretningerne skal du også vælge små valgfag. Tilsammen kommer dine valg og de obligatoriske fag til at udgøre dit ugentlige skema.

Velkomstsamtale og valgfagsbrev - Tjek din egen e-boks/mit.dk

Når du har tilmeldt dig på optagelse.dk, får du (ikke dine forældre) et brev i din e-Boks/mit.dk. Der skal du udfylde et skema med dit studieretningsønske og dine valgfagsønsker. Du skal sende det tilbage til os inden 14 dage.

Derefter bliver du indkaldt til velkomstsamtale. Det skal du, for at vi kan lære dig lidt bedre at kende, så vi kan sammensætte klasser, som passer bedst til dine ønsker og forudsætninger.

Obligatoriske fag

Alle skal have de tre obligatoriske fag dansk, matematik og engelsk. Vi tilpasser de obligatoriske fag, så de er rettet mod dine ønsker, din motivation og dine forudsætninger - uanset om du vil videre på gymnasiet, erhvervsuddannelse, job eller du er uafklaret. Vi stræber efter at tilpasse kravene til dig. Fælles for alle er, at du skal deltage aktivt og positivt i undervisningen.

Hvis du ønsker at få gymnasierettet undervisning, skal du være klar til lektier.

Obligatoriske fag for alle:

Dansk 6 lektioner om ugen

Matematik 6 lektioner om ugen

Engelsk 4 lektioner om ugen

Valgfag med særlig betydning for dit uddannelsesvalg - især gymnasiet

Du kan tilmelde dig fransk, tysk og fysik/kemi, hvis du har afsluttet faget med prøve i 9. klasse eller har årskarakter i faget. I fransk, tysk og fysik/kemi er der undervisning hele skoleåret. Vær opmærksom på, at fagene fransk, tysk eller fysik/kemi kan være nødvendige for dit fremtidige uddannelsesvalg, især på gymnasieretningen.

Fransk 2 lektioner om ugen

Tysk 2 lektioner om ugen

Fysik/kemi 2 lektioner om ugen

Hvis du vælger valgfagene tysk, fransk eller fysik/kemi kan du vedligeholde dine faglige kompetencer. Hvis du ønsker at gå til prøve i fagene, har du mulighed for dette med ekstra lektioner i sidste halvdel af skoleåret.

Senest opdateret 15.03.2024 12:29 af DFF