Snak om tobak

LAD UNGDOMSSKOLEN TAGE EN SNAK MED DE UNGE OM TOBAK, SNUS, RYGNING OG NIKOTINPRODUKTER.

Der bliver taget udgangspunkt i elevernes hverdag og Hvidovre Kommunes rusmiddelhandleplan, samtidig med at de får information om tobak, rygning og nikotinprodukter.

Desuden i gangsætter vi en dialog blandt eleverne om deres erfaringer med rygning, hvordan rygning påvirker helbredet ud fra videnskaben allerede ved. Det skal gerne styrke dem til at vide, at de bestemmer om de vil ryge eller ej.

Tilbuddet kan modtages af andre end 6. klasser, hvis behovet for en indsats om tobak og nikotinprodukter opstår på andre årgange.

Oplægget læner sig op ad kompetenceområdet for sundhedsfremme, som sætter fokus på, hvordan livsstil og levevilkår påvirker ens liv. Emnet er en del af de obligatoriske emner i grundskolen.

• Vidensmål: Eleven har viden om sundhedsfaktorer, der er særligt relevante for unge
  • Færdighedsmål: Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer i relation til eget liv

SUPPLERENDE LÆRINGSMÅL

• Eleven kan fortælle om, hvordan rygning påvirker et menneskes livskvalitet
  • Eleven har viden om hvilke stoffer der i tobak, samt hvordan stofferne påvirker kroppen
  • Eleven opnår forståelse for hvordan gruppepres og flertalsmisforståelser kan påvirke ens valg

• Tidspunkt / Antal timer: 2 lektioner
  • Anbefalet klassetrin: 6. klasse
  • Antal elever: Hele klasser
  • Sted: På jeres skole
  • Sæson: Hele skoleåret
  • Ungdomsskolen sørger for: Instruktør, som “overtager” klassen og bagefter giver en status på klassens holdning og rygevaner.
  • Din skole sørger for: Et sted at holde oplægget, evt. i klasselokalet.
  • Tilmeldingsfrist: Først til mølle
  • Tilmelding hos: Lærer Kristoffer Hannberg