En dag i trætoppene

UDFORDRE ELEVERNE PÅ DERES MOTORIK, HØJDESKRÆK - OG EVNE TIL AT SAMARBEJDE.

"SE SKOVEN FRA TOPPEN AF ET BØGETRÆ. MED REB OG KLATRESELER SANSER OG OPLEVER VI SKOVEN OG DENS TRÆER PÅ EN ANDERLEDES MÅDE."

Eleverne bliver instrueret i at bruge klatreudstyr, slacklines, abseil og andre lærerige aktiviteter. Efter gennemgang deles eleverne i klatrehold, hvor de skal lære at sikre hinanden, og selv stå for klatringen.
Det er vigtigt, at eleverne bliver fortrolige med hinanden og med rebet. Der vil være forskellige baner, hvor eleverne kan afprøve, hvor højt, eller hurtigt kan man komme op.
Der er forskellige klatremetoder, og eleverne får også mulighed for at "gå på reb". Det kræver energi at klatre, så husk, mad og drikke samt praktisk tøj.

Aktiviteten sigter mod at udforske bevægelse og beherskelse af kroppen i træerne. Hertil knytter faget an til eksisterende læringsmål inden for idrætsfaget:

• Vidensmål: Eleven har viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter på land og i vand
  • Færdighedsmål: Eleven kan vurdere kvaliteter ved friluftkvaliteter på land og i vand

Med En dag i trætoppene opfylder du kravet om at unge i udskolingen skal stifte bekendtskab med friluftliv.

SUPPLERENDE LÆRINGSMÅL

• Eleven kan grundlæggende regler om sikkerhed og teknikker
  • Eleven kender kroppens reaktion på en psykisk udfordring
  • Eleven kan udvise samarbejdsevne og social opmærksomhed i forhold til friluftslivsaktiviteter

• Tidspunkt / Antal timer: Mellem 2,5 og 5 timer efter hvad der passer klasen
  • Antal elever: Èn klasse eller ét hold
  • Sted: Mågeparken eller efter aftale med Christian
  • Sæson: Oktober-april
  • Ungdomsskolen sørger for: Udstyr og instruktører med ansvar for sikkerheden.
  • Din skole sørger for: En lærer/pædagog, samt at eleverne har tøj på til at kunne bevæge sig i, samt må blive beskidt.
  • Tilmeldingsfrist: Først til mølle
  • Tilmelding hos: Friluftslærer Christian