En dag i trætoppene

Eleverne bliver instrueret i at bruge klatreudstyr, slacklines og rappelling. Efter gennemgang deles eleverne i klatrehold, hvor de skal lære at sikre hinanden, og selv stå for klatringen. Det er vigtigt, at eleverne bliver fortrolige med hinanden og med rebet.

Læringsmål

Aktiviteten sigter mod at udforske bevægelse og beherskelse af kroppen i træerne. Hertil knytter faget an til eksisterende læringsmål inden for idrætsfaget.

Vidensmål

Eleven har viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter på land og i vand.

Færdighedsmål

Eleven kan vurdere kvaliteter ved friluftsaktiviteter på land og i vand.

Med “En dag i trætoppene” opfylder du kravet om at unge i udskolingen skal stifte bekendtskab med friluftliv.

Supplerende læringsmål

Eleven kan grundlæggende regler om sikkerhed og teknikker. Eleven kender kroppens reaktion på en psykisk udfordring. Eleven kan udvise samarbejdsevne og social opmærksomhed i forhold til friluftslivsaktiviteter.

Eleverne sikrer hinanden, når de klatre, og kommer derfor tættere på hinanden.

PRAKTISK INFORMATION

• Tidspunkt / Antal timer: Mellem 3,5 og 4 timer efter hvad der passer i Jeres plan
  • Antal elever: Èn klasse
  • Sted: Mågeparken eller efter aftale med Christian
  • Sæson: Oktober-april

Ungdomsskolen sørger for: Udstyr og instruktører med ansvar for sikkerheden.

Din skole sørger for: En lærer/pædagog, samt at eleverne har tøj på til at kunne bevæge sig i, samt må blive beskidt.

SIKKERHEDSINDSTRUKS

Senest opdateret 30.04.2024 10:38 af DFF